Sillanpääasema Pelkkiä objektiivisia tosiasioita

Kaikki blogit puheenaiheesta Hintakilpailu

Uhka Suomen kasvulle - T&K-panostukset laskeneet vuodesta 2009 lähtien

Valtion ja yritysten tuotekehitys- ja tutkimuspanostukset suhteessa bruttokansantuotteeseen ovat pienentyneet joka vuosi vuoden 2009 jälkeen. 2009 Suomessa T&K-menojen osuus oli 3,75% ja 2016 enää 2,75%. Prosentuaalisesti lasku on 27% eli yli neljännes. Vuodelle 2017 ennustetaan edelleen pientä alenemaa ja osuus olisi 2,72% (Lähde: Tilastokeskus).  Huippuvuoteen 2011 verrattuna yritysten T&K-panostukset ovat laskeneet yli miljardin vuonna 2016.

Lyhytnäköistä tulosten maksimointia tulevaisuuden kustannuksella

VR:n kalustoyhtiö takaa kilpailun ilman kilpailua

Kalustoyhtiö vaikuttaa menetelmältä tehdä rautatiekuljetusten kilpailutuksesta näennäistä kilpailua, sillä sen ansiosta tarjonta ei lisäänny. Ajatus alemmista hinnoista perustuu siihen, että tarjonnan lisääntyessä yksityisten toimesta, hinnat laskevat. Se taas edellyttäisi kilpailijoita hankkimaan omaa kalustoa. Kalustoyhtiön tapauksessa ”kilpailusta” tulee nollasummapeli, jossa kaluston saaminen poistaa sitä aina kilpailijalta.

 

Turvallinen taksimatka – siitä maksan mielelläni säädellyn hinnan

Paljon on vuosien varrella keskusteltu siitä, mitä taksikyyti maksaa Suomessa, mitä muualla. Suomessahan on aina kaikki kaikkein kalleinta, kertoo moni. Toiminta on liian säädeltyä, tietää useampi. Takseja ei saa silloin, kun pitäisi, miettii moni. Toisaalta niitä on ihan liikaa, jonkun mielestä. Ainakin taksit ovat pääsääntöisesti ihan väärässä paikassa, useat ajattelevat. Kuulostaako tutulta?

Unohtuiko jotain?

Viime aikojen keskusteluja seuranneena olen jäänyt miettimään, mitä en ymmärrä. Onko multa mennyt ehkä joku oleellinen ajatus kokonaan ohi?

Pankit rohmuavat kohtuuttomia voittoja, kilpailu ei toimi

OP-ryhmä julkisti tänään osavuosikatsauksen. Puolen vuoden voitto on 630 miljoonaa eli vuositasolla noin 1260 miljoonaa. Järkyttävän paljon.

Se on niin paljon, että summan suuruuden ymmärtäminen vaatii pelkistetyn rautalankaesimerkin. En tiedä tarkalleen, mutta arvioin, että OP-ryhmällä on asiakkaina noin miljoona suomalaista kotitaloutta. Voitto on siten noin 1250 euroa per asiakaskotitalous.

On hyvä, että yritykset kannattavat. Mutta ei ole oikein, että mennään kohtuuttomuuksiin.

Taannoinen hintakilpailujulistus toteutettiinko "temppuja" käyttäen?

Kauppaketjut lupaustensa mukaan tavallaan pudottelivatkin ruokakorin hintaa mainostaen shokkialennuksia "sisäänheittäjänä".

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä